תפריט נגישות

טוראי יהודה "רודי" צ'ארנר ז"ל

הסירה האחרון" / כתבה מישראל היום

דרכונו של צ'רנר שנמצא לאחרונה
צילום: 
המוזיאון היהודי בוורשה
אלבום תמונות

כ"ג יורדי הסירה נעלמו בדרכם לפעולה מבצעית לפני 75 שנים • במשרד הביטחון אספו דגימות דנ"א של קרובי משפחתם, כדי שתישמר האפשרות להשיב לארץ את גופותיהם • רק עבור אחד מהם לא אותרו קרובים • כעת פונה המדינה לעזרת הציבור
יורי ילון, 28.4.16

75 שנה אחרי שכ"ג יורדי הסירה, לוחמי הפלמ"ח האמיצים, נעלמו בדרכם לפעולה מבצעית, מדינת ישראל עושה כל מאמץ כדי למצוא עליהם מידע ודגימות דנ"א של קרוביהם, כדי שבעתיד ייתכן שתהיה אפשרות להביאם לקבורה בישראל. רק אחד מאותם לוחמים נותר ללא מידע או דגימות דנ"א, וכעת פונה המדינה לעזרת הציבור.
כ"ג יורדי הסירה יצאו ב־1941 לפוצץ את בתי הזיקוק בטריפולי שבלבנון. הם נעלמו ומקום קבורתם לא נודע.
לאחר ההכרה של הבריטים בחלקם בפעולה המשותפת, שבה השתתף גם קצין בריטי, התבקשה מדינת ישראל לספק דנ"א של כל משפחות הלוחמים, מתוך מחשבה שייתכן כי יש גופות או חלקי גופות שנפלטו לחוף ונקברו בלבנון. הסברה הזו הועלתה גם בדו"ח שנכתב על ידי החוקרים נרי אריאלי וד"ר משה עמיעוז.
הלוחם רודי (יהודה) צ'רנר הוא היחיד שלא אותרו קרובי משפחתו לצורך לקיחת דגימת דנ״א. צ'רנר, שיצא למשימה שממנה לא שב, הוא שריד יחיד למשפחתו הקרובה, שנרצחה בשואה. בשלב זה מחפשים במשרד הביטחון אחר בני משפחה אפשריים שלו או כל קצה חוט כדי להשיג דגימת דנ"א של קרוב משפחה שלו, וכך אולי להביאו, עם שאר יורדי הסירה, למנוחת עולמים בישראל.

מחקר בין־יבשתי
על הפרויקט אמונים מתנדבי פרויקט "לתת פנים לנופלים", שחקרו את הנושא והשיגו מידע על שמות המשפחה של הוריו של צ'רנר, את צילום הדרכון שלו ואף את קורות משפחתו בשואה. "מצאנו בארכיון הציוני את פרטי העלייה של רודי, שלפיהם הוא עלה לארץ ב־8 בספטמבר 1936 באונייה פאטריה", מספרת ל"ישראל היום" דורית פרי, יוזמת ומרכזת של ארגון המתנדבים. לדבריה, "צ'רנר היה בן 16 בלבד כשעלה במסגרת עליית הנוער. הוא היה קיבוצניק בתל יוסף במשך שנתיים והיה חלק מגרעין שהתגבש בשם קבוצת קדמה, שהתעתד להקים יישוב חדש בארץ ישראל".
במסגרת חקר הפרטים על משפחתו, פנו מתנדבי "לתת פנים לנופלים" לארכיונים בפולין, ובין השאר למוזיאון היהודי בוורשה - שם אותרו הממצאים והפרטים החדשים, שמהם עלה עוד כי עיר הולדתו היא קוטבוס בגרמניה. כמו כן, נמצאו פרטי בני משפחתו, ובהם אמו אנה לבית ראוך־שטאל מפולין ואביו ישראל צ'רנר־צ'ופק מגרמניה.
פרי הבהירה כי "אנחנו מחפשים צאצאים של משפחות ראוך ושטאל מפולין ומשפחות צ'ופק וצ'רנר מגרמניה כדי להגיע אל קרוביו של רודי ולהשיג מהם דגימת דנ"א, כדי שבעתיד, אם וכאשר תהיה אפשרות לבחון את זהות החללים הקבורים בטריפולי, מקומו של רודי לא ייפקד".

"היו עולם ומלואו"
נעמה איטח, ראש תחום מפעלי הנצחה באגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, הדגישה כי "דרך פרויקט 'לתת פנים לנופלים' אנחנו מממשים את המחויבות שלנו, שכל הקרבה של לוחם גם לפני קום המדינה תקבל את הכבוד שלה. אנחנו מבצעים עבודה נרחבת לקבל מידע על כל נופל ומנסים למצוא כל פרט אפשרי על כל אחד מהחללים גם לפני קום המדינה. המטרה היא להראות שהם היו עולם ומלואו של חיים שנגדעו. אנחנו פה לספר את סיפורם ואת סיפור המדינה".
כל חללי מערכות ישראל, ובכללם גם רודי (יהודה) צ'רנר, יונצחו בהיכל הזיכרון הלאומי לחללי מערכות ישראל, שאמור להיחנך בהר הרצל ביום הזיכרון ב־2017.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה