תפריט נגישות

שמעון אוצ'יטל ז"ל

שמעון אוצ'יטל
בן 30 בנפלו
בן מרים ודב
נולד בבסרביה
בתרע"א, 1911
התגורר בחדרה
שרת בפלמ"ח
נפל בפעילות מבצעית
בכ"א באייר תש"א, 18/5/1941
במלחמת העולם השניה
מקום נפילה: חוף טריפולי
באזור לבנון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים

קורות חיים

בן מרים ודב. נולד בשנת 1911 בעיירה זגורידה שבבסאראביה למשפחת עובדי אדמה. הוא למד בבית הספר היסודי שבעיירה והוריו הקנו לו חינוך יהודי ועברי. לימים הצטרף לתנועת הנוער החלוצית "גורדוניה" ויצא להכשרה בחוות "מסדה" של תנועת "החלוץ".

בשנת 1931 עלה לארץ ישראל והצטרף לקבוצת "מסדה" שבגבעת "יוסף בוסל", חדרה. היה צעיר מוצק ורחב-כתפיים, עבד בבניין ובפרדסים ומילא במסירות כל תפקיד שהוטל עליו. אני זוכר את היום, עת פנו אליו ואל חברו לגורל, מוטקה, בשאלה "מי נכון לפעולה?", שמעון צעד צעד אחד לפנים, הזדקף לאות הסכמה. מייד היה דרוך לתפקיד. הם היו שניים ממושבתינו - שמעון ומוטקה כהן - ושניהם קרוצים מחומר אחד: נכונים לפקודה. בימי מאורעות הדמים לא עזב אף לשעה קלה את עמדתו ומילא תפקידו בקור-רוח וכדבר מובן מאליו. עמידה זו עודדה את כולנו וסייעה לנו להתגבר על כל הקשיים. כולנו הערצנו את גבורתו השלווה ואומץ ליבו הצנוע של בחור חסון ופשוט זה, שהיה קרוב ללב כל אחד מאיתנו.

במרוצת הזמן עזב את הקבוצה, עבד בקידוח בארות במושבה והיה מפעילי ה"הגנה" המקומית.

בתקופת מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט התגייס לנוטרות ומילא תפקידי שמירה אחראיים בעמדות מסוכנות. עם זאת היה גם איש ספר המקדיש עתותיו לקריאה בין משמרת למשמרת.

בשנת 1941 נשלח על ידי ה"הגנה" לקורס ימאות וחבלה כהכנה למיבצע מיוחד מחוץ לגבולות הארץ. לאחר סיום הקורס יצא בקבוצה של 23 צעירים לפעולת חבלה בבתי הזיקוק בטריפולי שבלבנון. הקבוצה יצאה ליעדה בכ"א באייר תש"א (18.5.1941) בסירה "ארי הים", אבל הפעולה לא בוצעה וגורל הסירה וכל אנשיה אינו ידוע עד היום.

שמו הונצח בחוברת זיכרון שהוציאה עירית חדרה "בכל מאדם" ובספר "מגן בסתר".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה