תפריט נגישות

אריה גלברד ז"ל

אריה גלברד
בן 19 בנפלו
בן סופי (שרה) וארנסט (עזרא)
נולד בגרמניה
בא' בטבת תרפ"א, 1/1/1922
התגורר בחולתה
שרת בפלמ"ח
נפל בפעילות מבצעית
בכ"א באייר תש"א, 18/5/1941
מקום נפילה: חוף טריפולי
באזור לבנון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: אח ושתי אחיות

קורות חיים

בן סופי (שרה) וארנסט (עזרא). נולד ביום א' בטבת תרפ"ב (1.1.1922) בעיר הנובר שבגרמניה למשפחה יהודית שומרת-מסורת, שהיגרה מרוסיה לגרמניה בתקופת מלחמת העולם הראשונה. בעיר מולדתו סיים את בית הספר העממי אך בגלל המצב הכלכלי הקשה והחוקים האנטי-יהודיים נאלץ להפסיק את לימודי ההמשך והצטרף להכשרה במסגרת "עליית הנוער".

בשנת 1937, בהיותו בן 16, עלה לארץ-ישראל ב"חברת נוער ב"' שבאה לקיבוץ גבעת ברנר. אחרי כשנה עבר לחולתא, להצטרף אל אחותו הגדולה ממנו בשנים, החל לעבוד שם כדייג והשתלב בחברה הקיבוצית. באותה עת נעצר בצרפת בן דודו הרשל גרינשפאן שהתנקש בנציג הגרמני פון-ראט בפאריס והרגו. מכתביו של הרשל מן הכלא הביאוהו לכלל החלטה, כי מחובתו ללכת בדרכו ולהלחם נגד גרמניה הנאצית בכל דרך אפשרית.

אריה התגייס לשירות מיוחד בפלוגה הימית של הפלמ"ח, השתתף בקורסים ימיים שונים ובמבצעי הורדת מעפילים. כשהיו מזכירים לו סכנות הכרוכות בפעולת היחידה הזאת, היתה בת צחוק מרחפת על שפתיו והיה חוזר ומדגיש כי שאיפתו היא לקחת נקם.

במאי 1941 צורף ליחידת כ"ג צעירים שהפליגו בכ"א באייר תש"א (18.5.1941) בסירה לפעולות חבלה בבתי הזיקוק של טריפולי כדי לפגוע ביכולת התדלוק של המטוסים הגרמניים במזרח הקרוב ולהוכיח לבעלות הברית את כדאיות השימוש בכוח-הפעולה הישראלי. הלוחמים לא הגיעו ליעדם והפעולה לא בוצעה. עקבות "כ"ג יורדי הסירה" לא נתגלו עד היום וגורלם לא נודע. הניח אח ושתי אחיות.

להנצחת שמו נקראה אחת הסירות בחולתא על שמו - אלו הסירות אשר אהב ואליהן היה קשור.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה