תפריט נגישות

דוד נפחא ז"ל

דוד נפחא
בן 20 בנפלו
בן רחל ושרגא
נולד בחיפה
בל' בניסן תרפ"א, 8/5/1921
התגורר בראשון לציון
שרת בפלמ"ח
נפל בפעילות מבצעית
בכ"א באייר תש"א, 18/5/1941
מקום נפילה: חוף טריפולי
באזור לבנון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: הורים ושתי אחיות

קורות חיים

בן רחל ושרגא. נולד בל' בניסן תרפ"א (8.5.1921) בחיפה. תחילה למד בכפר הנוער בן-שמן, לאחר מכן בראשון-לציון ובבית-הספר הריאלי בחיפה. היה תלמיד מצטיין ונמשך במיוחד למקצועות טכניים ועם זאת היה ער למתרחש סביבו, חובב טבע ובעלי חיים.

במיוחד נמשך לים - גם הצטיין בשחייה - ומשיכה זו הביאה אותו להצטרף לפלוגה הימית של "הפועל". מידי שבת, אף בימי מאורעות הדמים, היה יורד דרך רחובות העיר הערבית, אל חוף הסירות, שליד בית החרושת "שמן" כדי להתאמן בימאות.

בגיל שבע עשרה, התגייס למשטרת הישובים העבריים והיה נוטר בקרית חרושת. כמו-כן הופעל על-ידי ארגון ה"הגנה" להורדת מעפילים בחופי הארץ. תקופה קצרה שרת כ"קאדט" באנייה בריטית ואחר-כך התקבל לעבודה במספנות בחיפה.

בשנת 1939 נקרא להדרכה בקורס הימי של ה"הגנה". דוד נחשב למדריך מעולה וגם התמחה בהכנת ספרות הדרכה ועיבוד תכניות הדרכה, בתרגום חומר מקצועי מאנגלית ובקביעת מונחים עבריים בימאות. רבים מהמונחים שטבע מקובלים עד היום ושגורים בפי אנשי הים בישראל. אבל הוא לא הסתפק בעבודה זו והתנדב לפעולה כאשר הסכנה קרבה לגבולותינו. כולו היה דרוך לקראת מעשה-הגאולה.

ערב מלחמת העולם השנייה יצא בשליחות ה"הגנה" לאירופה בענייני העפלה, אך נקרא לחזור לארץ עם פרוץ המלחמה.

התמסר כולו לפעולות ימיות שונות ומילא שליחויות שונות - שבני הבית לגמרי לא ידעו עליהם והוא בעצמו אף פעם לא סיפר על זה.

במאי 1941 נקרא על-ידי ה"הגנה" לפעולת קומנדו ימי בקבוצת כ"ג יורדי הסירה.

מטרת הפעולה היתה לפוצץ את בתי הזיקוק בטריפולי שבלבנון ועשרים ושלושת הצעירים יצאו לשם בכ"א באייר תש"א (18.5.1941) בסירת-מנוע בשם "ארי הים". איש מן היוצאים לא חזר לבסיסו ונסיבות הדבר לא הובהרו עד היום הזה. דוד הניח הורים ושתי אחיות.

בבית הקברות הצבאי על הר הרצל בירושלים הוקמה אנדרטה לזכר כ"ג יורדי הסירה. שמו הונצח בספר "מגן בסתר". בית-הספר לקציני-ים בעכו נקרא על-שם 'כ"ג יורדי הסירה'.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה