תפריט נגישות

מרדכי פלונצ'יק ז"ל

בן נחה דבורה ויעקב דוד
נולד בוילנה
ב1914
שרת בפלמ"ח
נפל בפעילות מבצעית
בכ"א באייר תש"א, 18/5/1941
במלחמת העולם השניה
מקום נפילה: חוף טריפולי
באזור לבנון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים

קורות חיים

בן למשפחת רבנים. נולד בווילנה וקיבל ראשית חינוכו ב"חדר". כשבגר נשלח להמשיך את לימודיו בישיבות הנודעות בליטא ומקום לימודיו האחרון היה בישיבת באראנוביץ' שבפולין. בישיבה נודע כעילוי, מהיר-תפיסה ומעמיק-הבנה, מה שהכשירו להיות בבוא הזמן רב בישראל. ואולם התגברות התנועה הציונית והחלוצית בפולין נתנה גם בו את אותותיה ולמרות התנגדות תקיפה מצד בני משפחתו ומצד ראשי הישיבה יצא להכשרה בכוונה לעלות לארץ-ישראל.

הוא עלה לארץ בשנת 1932, זמן רב עבר על אנשים בקיבוצי ההכשרה עד שהגיע תורם לעליה. אבל הוא, בחלוציותו רבת המסירות ושופעת המרץ, זכה במשך זמן קצר להוקרתם ולהערכתם של חבריו וזכה להיות בין הנבחרים הראשונים לעליה. לאחר תקופת עבודה בחקלאות ובבניין עבר לתפקידי שמירה ובהם גילה דריכות ועוז-נפש. הוא שמר בשדות יקנעם ובשאר מקומות שסכנה ארבה בהם למתישבים היהודים. עם פרוץ מאורעות הדמים של שנת 1936 הצטרף ל"אגודת השומרים" וגם לארגון ה"הגנה".

הוא היה בין מ"ג אסירי קורס ה"הגנה" שנאסרו על-ידי הבריטים ב-1.10.1939 נידון עם חבריו למאסר והיה כלוא בכלא עכו במשך שנתיים. לאחר שחרורו הפצירו בו בני משפחתו שיניח את השמירה וגם את הפעילות בארגון המגן, אבל הוא המשיך בתפקידיו. רוחו שנתחשלה בכור הנסיונות של חיי שמירה ועמל, הפנתה עורף לכל דברי השידול והפיתוי על חיים קלים ובטוחים במולדת הנמצאת במאבק איתנים על קיומה וביסוסה. רבים הם חניכיו, חבריו ומפקדיו היודעים לספר על אומץ לבו, על נאמנותו ומסירותו.

זמן קצר לאחר שחרורו יצא עם עשרים ושניים מחבריו לפעולת-קומנדו נועזת בעורף האויב. משימתם של הכ"ג היתה לחבל בבתי הזיקוק בטריפולי שתחת שלטון ממשלת וישי ובכך לפגוע בפעילותו של חיל האוויר הגרמני במזרח התיכון. ביום כ"א באייר תש"א (18.5.1941) יצאו הכ"ג בסירה "ארי הים" למשימתם. אך כעבור זמן נותק הקשר עם הסירה. הם לא שבו לבסיסם וגורלם לא נודע עד היום הזה.

שמו הונצח בחוברת "דמויות - שומרים, מגינים, לוחמים" שהוציאה אגודת השומרים ; בספר "מגן בסתר" ורשימה לזכרו התפרסמה בעתון "הצופה".

(תמונתו מתוך פרויקט "לתת פנים לנופלים")

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה