תפריט נגישות

עמירם שוחט ז"ל

עמירם שוחט
בן 26 בנפלו
בן הלנה ואהרון
נולד בתל אביב
בא' בתמוז תרע"ה, 13/6/1915
התגורר בתל אביב
שרת בפלמ"ח
נפל בפעילות מבצעית
בכ"א באייר תש"א, 18/5/1941
במלחמת העולם השניה
מקום נפילה: חוף טריפולי
באזור לבנון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים

קורות חיים

בן הלנה ואהרון, מבוניה הראשונים של תל-אביב. נולד בא' בתמוז תרע"ה (13.6.1915) בתל אביב. ראשית חינוכו קיבל בגימנסיה "הרצליה" והשתייך לגדוד הצופים "גדעון". היה ידוע כתלמיד שקדן ומתעמק במקצועות האהובים עליו, בעיקר במתמטיקה ובהנדסה.

מאז מות אמו, והוא בן שש התחיל ללמוד עם אביו דף גמרא כל שבוע. ב-1927 עברה המשפחה לירושלים, שם קיבל האב עבודה כמהנדס. כשפרצו מאורעות הדמים ב-1929 הצטרפו עמירם ואחיו הגדול יאיר להגנה על יהודי העיר. הם שימשו כנערים שליחים ועזרו באספקת תחמושת למגינים על השכונות. אחר כך חזרה המשפחה לתל אביב וב- 1931 סיים עמירם בהצטיינות את לימודיו בגימנסיה.

הוא החל ללמוד בשיעורי ערב שבבית הספר "מונטיפיורי" הנדסה ושירטוט. ביום היה עובד בשירטוט לפרנסתו ואחר כך עבר לעבוד כהנדסאי-שרטט בבית החרושת לעיבוד מתכות. ב-1935 הצטרף לפלוגה הימית של "הפועל" תל-אביב, שפעלה על חוף הירקון, עמירם נעשה לאחת הדמויות הבולטות ב"הפועל". במרוצת הזמן פעל כמדריך בסירות ובימאות והתמחה גם בניווט.

כשהוחלט בעקבות מאורעות 1936, על הקמת נמל תל אביב היה הוא בין השלושה שהוטל עליהם לקבוע מיקום חוף מתאים וכשהגיעה לנמל האנייה הראשונה ובה שקי מלט שימש כ"ראש סירה" המקבלת מטען מן האנייה ומביאה אותו לחוף בחתירה. הוא המשיך לעבוד בנמל כמכונאי בסירות מנוע, הגוררות דוברות טעונות, והתבלט כימאי מומחה.

כשהוחלט בפלמ"ח על הקמת המחלקה הימית - הפלי"ם - גוייס עמירם לשורותיה והיה בין הראשונים שהכינו חומר הדרכה בימאות ובניווט וקבעו דפוסי הדרכה. הוא היה גם בין מארגני ההעפלה ובזכות כישוריו הימיים, כשרון הפיקוד ושליטה במקצוע הצליח, למרות המעקב של הצי הבריטי, לנווט ולהביא בשלום חמש ספינות מעפילים לחופי הארץ. היה אומר: "כדאי, הכל כדאי למען אחי הנגאלים" בכל מעשיו לא הכזיב.

בכ"א באייר תש"א (18.5.1941) יצאו עשרים ושלושה מבכירי הימאים בפלי"ם לפעולה חשאית שמטרתה לפוצץ את בתי הזקוק לנפט בטריפולי שבלבנון, שהיתה אז נתונה לשלטון וישי. עמירם היה ממרכזי הקורס הימי המיוחד, שנועד להכשיר את הצעירים למשימתם, ומן היוצאים עמם לפעולה. הכ"ג הפליגו בסירת-מנוע בשם "ארי הים", אבל המשימה לא בוצעה והלוחמים לא חזרו לבסיסם וגורלם לא נודע עד היום.

"קשה לתאר יחידה טובה מזו", כתב עליהם יצחק שדה. שמם היה מאז לסמל הגבורה והמאבק על עצמאות ישראל.

בבית הקברות הצבאי שעל הר הרצל בירושלים הוקמה אנדרטה לזכר "כ"ג יורדי הסירה" ורחובות בערים רבות נקראו על שמם. כן נקרא בית-הספר לקציני ים בעכו על-שם "כ"ג יורדי הסירה".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה