תפריט נגישות

סגן אורי פריד ז"ל

אורי פריד
בן 28 בנפלו
בן מרים ויצחק
נולד באוסטריה - וינה
בל' בסיון תר"פ, 16/6/1920
התגייס ב-יוני 1948
שרת בחיל המודיעין, חיל השריון, פלמ"ח
נפל בפעילות מבצעית
בה' בתמוז תש"ח, 12/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: לוד
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: קיבוץ דברת
הותיר: אשה - ז'נטה ובן - חיים

קורות חיים

אורי בן מרים ויצחק. עד עלותו ארצה בגיל 18 התחנך בוינה והיה מן החברים המרכזיים, מעצבי הדמות החלוצית של תנועת-הנוער העברית באוסטריה. ער, משכיל, בעל אופי חברתי נלבב, ובכל מקום שימש מעין נקודת מוקד של החיים החברתיים. עם בואו לארץ בשנת 1938 הלך עם חבריו להכשרה לכפר-החורש. בימי מאורעות 1939 התגייס לשירות במקום. אחר-כך עבר עם חבריו לפלוגת-עבודה "מדורות" לחדרה. ומשם לקבוצת זרעים, שהיה חברה הנאמן עד יום מותו. עבד במשק כנגר ותפס גם שם עמדה מרכזית.

ב-1941 היה מן המתגייסים הראשונים לפלמ"ח. הצטרף למחלקה הגרמנית המעולה אשר התאמנה והוקמה במשמר-העמק. השתלם באימונים הצבאיים ונעשה לסייר מעולה, לוחם מחושל ובעל ידיעות מקצועיות. התגייס עם מחלקתו לחי"ל, עבר לאירופה והקדיש את מיטב מרצו ומאמציו למפעל ה"בריחה".

כשהשתחרר מהצבא חזר לקיבוצו ושימש בו מפקד-אזור עד יום גיוסו לחטיבה 8, ביוני 1948. בחטיבה זו שימש קצין-מודיעין וסייר בגדודי הג'יפים והשתתף בקרב לכיבוש לוד, אשר גדודו מילא בו תפקיד מכריע. תמיד היה ראשון, מעולם לא שלח איש לדרך מבלי שהלך בה ראשונה. כשיצאו - הוא היה בראש. את כל מרצו ומאודו השקיע בתפקיד כקצין סיירים ומודיעין של הגדוד ובחטף היה מציץ מפעם לפעם הביתה, למשפחתו ולבנו התינוק בן מספר ימים.

בהדריכו את גדודו בדרך חזרה אל הבסיס בלילה, עלה עם מכוניתו על מוקש ומת מפצעיו ב- 12.7.1948 נקבר בדברת. הניח אחריו אשה וילד.

זכרו הועלה בחוברת "לזכר הארבעה" של גרעין דברת. לפי פקודת המטכ"ל הועלה לדרגת סגן לאחר נפילתו.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה