תפריט נגישות

סמ"ר יוחנן דודו בנאי ז"ל

יוחנן דודו בנאי
בן 21 בנפלו
בן אילנה וברוך
נולד בנתניה
בכ' בניסן תשמ"ד, 22/4/1984
התגורר בנתניה
שרת בחיל הנדסה גדוד להב
נפל בעת מילוי תפקידו
בד' בחשוון תשס"ו, 6/11/2005
מקום נפילה: צומת סעד
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: נתניה
חלקה: 6, שורה: 3, קבר: 19.
הותיר: הורים - אילנה וברוך, וארבעה אחים ואחיות - מיטל, עומרי, לינוי ושני

קורות חיים

בנם של אילנה וברוך. יוחנן-דודו נולד בכ' בניסן תשמ"ד (22.4.1984) בבית החולים "לניאדו" בנתניה. בתעודת הזהות הוא נקרא יוחנן על שם סבו של אביו, אך כשהוריו חזרו איתו מבית חולים מיטל אחותו הגדולה, אז בת שנה וחצי, שיחקה איתו וקראה לו "דודו דודו", ומאז היה מוכר בשם דודו בפי כולם.

דודו היה ילד שני למשפחה שבה חמישה ילדים, אח למיטל, עומרי, לינוי ושני. הוא היה ילד שליו ונוח, שידע להעסיק את עצמו במשך שעות מבלי שנזקק להוריו. דודו ומיטל המעט גדולה ממנו גדלו כתאומים, במשך שעות הם שיחקו יחד וצפו בטלוויזיה יחד. אהבתם המדהימה בלטה מילדותם, ונשמר ביניהם קשר הדוק ומיוחד כל השנים.

דודו היה ילד שליו אך גם שובב, סיפרה אימו. יום אחד הוא בא אליה וסיפר כי הכניס חיפושית לאוזן. היא בדקה ולא ראתה דבר. אחרי שהמשיך להתלונן נלקח לבית חולים, שם אכן הוציאו חיפושית חיה מאוזנו והרופא הסביר לאם כמה מסוכן היה הדבר, שכן החיפושית החלה לכרסם באוזן. פעם, כשהיה דודו כבן ארבע, סיפר לו אביו את הסיפור "שלולי" שכתבה מירה מאיר. למחרת יישם דודו את הסיפור על חברו ויקי בגן, והוריו נקראו לקחת את הילד המלא בוץ ...

דודו גדל בנתניה, הוא למד בבית הספר היסודי "הלל צור" וסיים את לימודיו העל-יסודיים בהצלחה בבית הספר התיכון על שם ש"י עגנון. בלימודיו התיכוניים הוא התמחה במקצועות יזמות וכלכלה, ואף החל לתכנן שאחרי הצבא יפתח חנות בגדים יוקרתית שתמכור רק בגדי מותגים.

במהלך לימודיו, במסגרת מחויבות אישית דודו התנדב לפעילות במגן דוד אדום.

בגיל צעיר שיחק דודו טניס. משבגר מעט פנה לספורט אחר, כדורסל, ואף שיחק בקבוצת "אליצור" בנתניה. יותר מאוחר הוא התאהב באופנועי ים, וייחל לאופנוע ים משלו.

בית המשפחה, סיפרו ההורים, נקרא "ביתו של אברהם אבינו", שכן היה שוני ברור בין דודו המופנם כלפי בני הבית לדודו שהיה חבר מסור, מצחיקן ושטותניק עם חבריו. קובי, חבר של דודו, סיפר: "החברות שלי איתו הייתה פשוטה וקלילה ועם המון אהבת נפש בכל הנוגע להכול – שיחות, מבצעים צבאיים, בחורות, ארוחות, וכל דבר אחר שרק אפשר לחשוב עליו, אפילו אם זה לשתות שוקו בשקית יחד ..."

דודו גדל להיות צעיר צנוע ונעים הליכות, אשר תמיד ידע להפגין אהבה למשפחה ולחברים. הוא היה אדם חם, אנושי ומוסרי, ידע מהם ערכים ומהי מחויבות לזולת. דרך ארץ, שמחה, טהרת הלשון, אהבת הבריות, יראת שמים, צניעות וענווה היו המידות שאפיינו אותו. הוא אהב לעזור ולסייע, על כן היה אדם אהוב ואהוד על הבריות.

דודו כיבד מאוד את הזולת, בייחוד הקפיד על כיבוד אם ואב ותמיד השפיל מבטו בשיחותיו איתם. הוא היה ילד של אימא, תמיד כרוך אחריה. משבגר הם נהגו לצאת יחד להליכות ספורטיביות, בהן דיברו על כל מה שקרה בחייו. בני המשפחה והחברים ידעו שדודו אינו הולך רכיל והוא איש סוד, מה שנאמר לו לא ייצא ממנו למישהו אחר.

דודו שמר מצוות ושמר שבת. בשבתות היה נוהג ללכת אחרי הסעודה לבית המדרש, לשמוע שיעור ולשיר זמירות שבת. הוריו מספרים שהיה צדיק נסתר והירבה לתרום, אפילו ממשכורתו הצבאית הדלה הקפיד לתרום חלק נכבד, למשל לסעודות מצווה לעילוי נשמת סבו.

דודו התגייס לצה"ל בחודש דצמבר 2002 כשהוא חדור מוטיבציה. הוא שירת בהנדסה קרבית כלוחם בפלוגת צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) בגדוד "להב". במסגרת שירותו הוכשר על מרב הכלים הכבדים ועיקר תפקידו היה מפעיל D-9 ראשון בכוח, החלוץ שמפלס את הדרך לשאר הכוחות. כלוחם ביחידה השתתף במבצעים רבים, ורק לאחר מותו נודעו למשפחתו כל מעשי גבורתו.

סיפר ערן, מפקדו של דודו בטירונות חיל הנדסה: "... רצית להיות לוחם ולמרות הקשיים עשית הכול ולא התפשרת ... היית הילד הטוב של החבורה, הביישן הקצת שקט, עייף ורעב. שמחתי להגשים את רצונך להגיע לצמ"ה ויותר התגאיתי כששמעתי על הכישורים שלך בצמ"ה, על הרצינות וההצטיינות שלך בקורס, וכמובן כשנפגשנו במשימות מבצעיות בעזה הרגשתי בטוח כשאתה נמצא מקדימה ומוביל אותי לקרב".

לאחר שנתיים כלוחם מצטיין בפלוגה נבחר דודו לתפקיד לוחם חוליית פיקוד קדמית במחלקת המפל"ג (מפקדת פלוגה), יחידת העילית של הפלוגה שפעלה בכל המבצעים באזור רצועת עזה וציר פילדלפי, כולל ההתנתקות מעזה.

דודו היה חייל לתפארת ולמופת, לוחם ממושמע ו"ישר כמו פלס" שתמיד הוביל את הכוח בנחישות רבה ובאומץ לב, והיווה דוגמה לכולם. גם בצבא שמר דודו על אנושיותו ועל המוסר הגבוה שאפיין אותו. באחד המבצעים, מספרים הוריו, הוא נדרש להרוס בית באזור עזה, אך הבחין בחמור הקשור לצד הבית וביקש לשחררו קודם להריסה כדי שלא ייהרג. המפקדים סירבו מחשש לחיי דודו, ביודעם שיש בסביבה צלפים פלסטינים, אך הוא התעקש, החמור שוחרר ונשלח משם ורק אז הרס דודו את המבנה.

כתב מפקדו של דודו, סגן-אלוף ארי: "כלוחם במחלקה לקח דודו חלק במבצעים רבים: מבצע 'קשת בענן' ברפיח, מבצע 'ימי תשובה' בג'בליה ועוד. הוא הוביל כוחות תחת אש בנחישות ובאומץ רב. התייצבותו ראשון לכל משימה מעמידה אותו כדמות ראויה לחיקוי.

בדמותו הייחודית היה דודו במרכז, בתחומים החברתיים, הערכיים והמבצעיים. הוא אהב לעזור ולסייע בכול ולקח על עצמו את האחריות לקליטת חיילים חדשים בפלוגה. דודו היה אהוד על מפקדיו ועל חבריו, והתפקיד אליו נבחר במפקדת הפלוגה ביטא זאת יותר מכול. בד בבד היה מסור עד מאוד למשפחה ודאג לעזור בבית, תוך הקפדה על האיזון בין המחויבויות השונות". במהלך שירותו הועלה דודו לדרגת סמל ראשון.

אלון, שהיה מפקד של דודו, כתב: "בזכות חיילים כמוך אני יכול להיות גאה במדים שאני לובש ולא לאבד את הדרך גם כשקשה מאוד וכבר אין עוד כוח. אף פעם לא ממש הרגשתי שהיית חייל שלי, היית לי יותר חבר ואח. תמיד היית קודם כול בן אדם וניסית לרצות את כולם, לדאוג ולעזור, בכל יום מחדש. למדתי ממך המון. אני גאה בך ומעריץ אותך".

סיפר מפקד נוסף בפלוגה: "אומרים שיש אנשים שפשוט אי אפשר להתעלם מהם, אבל לא רק שלא היה אפשר להתעלם מדודו, אי אפשר היה שלא לאהוב אותו. אותו בחור שאהב תמיד לעזור, אותו בחור שלא פחד משום דבר, שתמיד היה בטוח בעצמו, שתמיד היה גאה במי שהוא ובעבודה שהוא עושה, שהיה עושה הכול עם חיוך שתמיד היה מוסווה במין פאסון של בחור קשוח.

דודו לא היה בחור רגיל, דודו היה בחור חכם מאוד עם חינוך, מסורת וערכים שלא רואים כל יום. לפעמים אפילו היה נראה שהוא מסתיר את זה, כדי שלא יחשבו חס וחלילה שהוא חכם מדי ... אבל אחרי שהייתי עם דודו בכל עיר ומחנה פליטים בעזה, מבצע אחרי מבצע, למדתי להכיר את דודו האמיתי, הרגיש, השנון, הגיבור ... אולי בגלל זה אף פעם לא ממש הרגשתי שדודו הוא חייל שלי, שאני צריך להיות מפקד סמכותי לידו, זה תמיד הרגיש לי יותר כמו שותפים או חברים, הוא תמיד ידע לעשות מה שצריך ובצורה הטובה ביותר. והחלק שהכי אהבתי זה את ההומור המיוחד והעקשנות שהצחיקה אותי כל פעם מחדש, כשדודו האמין שמה שלא הולך בכוח הולך בעוד יותר כוח, ואז בעוד קצת כוח ועוד טיפה כוח ..."

אסף, חבר לשירות, סיפר: "דודו אהב מאוד את הפלוגה. הוא נתן את הלב והנשמה, אם זה בעזרה לחיילים, בעשייה ובבנייה. דודו היה הסמל של הפלוגה".

ליאור, ששירת עם דודו, כתב: "היית חבר, מדריך ואוזן קשבת כשצריך. ידעת להצחיק ולהוציא את הטוב שברע, להוציא חיוך מכל עצב. היית תמיד אדיב, נחמד וחייכני. תמיד ... בין המון אנשים מזויפים היית אחד אמיתי".

"לנסוע איתך זאת חוויה", סיפרו חבריו למחלקה של דודו, "לא פלא שהמ"פ בחר בך להיות מאחורי ההגה. אתה אחראי ובנוסף אתה מריץ צחוקים בנסיעה שאמורה להיות משעממת ... כשסגרת שבת עם המ"פ ואנחנו סגרנו שבתות במוצבים חיכינו לסבב מוצבים שלך, לצ'ופרים שתביא לנו ולצחוקים שלך עם המ"פ. היינו יושבים בחדר על קפה או קולה, פותחים איזה במבה או שתיים ומעבירים זמן בכיף ..."

דודו נפל בעת מילוי תפקידו ביום ד' בחשוון תשס"ו (6.11.2005). הוא נהרג שבועיים לפני שחרורו בתאונת דרכים בדרך לבסיסו בנחל עוז, בעת חציית הכביש בצומת סעד, כאשר פגעה בו משאית. שבועיים קודם לכן הורתה המשטרה לנהג המשאית להורידה מהכביש בשל תקלות בלמים, אך הדבר לא נעשה.

דודו היה בן עשרים ואחת בנפלו. הוא הובא למנוחת עולמים בבית העלמין הצבאי בנתניה. הותיר אחריו הורים וארבעה אחים ואחיות.

על מצבתו של דודו חקקה המשפחה פסוק משיר השירים: "דודי ירד לגנו לערוגות הבושם, לרעות בגנים וללקוט שושנים".

המומים וכואבים את פטירתו בטרם עת.



הלבבות גוועים אליך

המחשבות כמהות לנפשך

הגוף צמא לחברתך

בליבנו תישאר לעד

לעולם לא נשכח את שאתה

מלאך

"המלאך שלי היה מלאך והיו לו כנפים והוא היה כאן לידי, עכשיו המלאך שלי למעלה הוא לא יושב לצידי"

ספד לדודו מפקדו, סגן-אלוף ארי: "דודו היה ממיטב הנוער בישראל, ליבת העם, מאלה שבזכותם עומדת מדינת ישראל איתנה ויציבה. הייתי גאה להיות מפקדו של דודו, והוא יחסר לנו מאוד".

כתב אמיר, בן דוד של דודו: "לקחת לי חיים, עולם שלם, לב גדול, צחוק המתגלגל בקול, חיוך אוהב, מבט כואב.

לקחת לי חיים והשארת לי רק טקס, כמה מילים, נרות, פרחים ומוזיקה נוגה ...

דודו. איך זה שנולדת שנה לפני, ואני כבר גדול ממך בחמש שנים?"

ועוד כתב אמיר: " ... אימא בוכה, שוב נזכרת בך / בחיוך שהאיר את כתלי הבית בתום. / האחות הקטנה מחכה לשובך / לחיבוק שעטף את כולנו בחום. //

ואתה כבר רחוק מכאן, הפרח היפה בגן / מי חשב שעוד יבוא היום, שכל כך קשה יהיה לומר לך שלום. / דודו, החיוך שלך איתי בכל מקום".

אלמוג ארזי כתבה ואבי אנג'ל הלחין את השיר "שמור עלי" לזכר דודו: "איך לפתע נעלמת, אין כבר דרך חזרה / משימתך כאן הושלמה, עבודת קודש כזו מעולם לא נעשתה // ... אני קוראת לך בלילה, מפנה מבט לכוכבים / אתה מביט בי מלמעלה, מגן העדן עם כל המלאכים // שמור עלי כמו שתמיד ידעת, שמור עלי."

שלום, חבר לשירות ולחדר של דודו, כתב: "דודו, השארת לי חלל גדול ועמוק בלב שאף אחד, אבל אף אחד, לא יוכל למלא ... דודו, הימים בלעדיך לא עוברים. בכל רגע שאני לבד אני נזכר ומסרב לשכוח את התקופה היפה ביחד, את הוויכוחים שבמהירות נגמרו, את הזמנים שהתפללנו יחד. וכל תפילה שלך הייתה תפילה מהלב ולשם שמים ... דודו, אני איבדתי אח, אח גדול שלצערי לעולם לא יחזור. ובלב אותך לעולמי עולמים אזכור".

קותי, ששירת עם דודו, כתב: "... למדתי ממך כמה דברים שלא ראיתי אצל אחרים, כמו האופטימיות שלך והצניעות שלך. אני מרגיש שזאת הייתה מתנה רק להכיר אותך, רק לשאוב מעט מהגישה ומהתפיסה שלך לגבי החיים, כמו שדיברנו באחת הנסיעות. אולי היית איזה מלאך שבא לעולם והקרין את מה שהוא הקרין, ואז פשוט חזרת חזרה שם למעלה, לגן עדן".

כתב קובי: "כשאלוהים נותן אלוהים גם לוקח, אבל השאלה למה אותך? כבר מרוב מחשבות אנו שואלים מה כבר עשית שאתה למעלה? דבר אחד אי אפשר לשכוח – זה אותך: את החיוך, את האושר, את האמונה, את כל הטוב שבעולם – שזה אתה", והוא הוסיף על פי אותיות השם דודו: "דרכי האדם ידועות, ודרכי השם נסתרות, דרך ארץ לתורה, ונשמתה עדן".

שלושה חודשים אחרי נפילת דודו ביקרו הוריו בפלוגה בה שירת, שמעו על שירותו וסיפרו עליו לחבריו. בהמשך אמרו קדיש במקום בו נהרג.

לאתר האינטרנט יוטיוב הועלה סרטון לזכר דודו, ובו תמונות שלו מחייו במשפחה, בין חברים ובצבא.

בנתניה הוקם, בצמוד לבית הכנסת "בית אל" בו המשפחה מתפללת, בית מדרש לזכר דודו ושמו "תפארת יוחנן-דודו". בבית המדרש מתקיימים שיעורי קודש מדי יום, לאורך כל היום.

יהי זכרו ברוך!

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה