תפריט נגישות

ויולט דיין ז"ל

בן עמר חיים ד"ר - יקיר העיר לשנים תש"מ-תשמ"ב (1982-1980)

חיים בן עמר
אלבום תמונות

נולד באחד באוגוסט 1908 ברומניה. אחר סיום חוק לימודיו בארץ זו, עבר בשנת 1929 לרומא, בירת איטליה, שם נרשם לביה"ס הממלכתי הגבוה לארכיטקטורה. במשך תקופת לימודיו, שנמשכו חמש שנים, עבד במשרדו של המהנדס גוידו צבי ז"ל, שכיהן כמהנדס של העיר רומא לפני-כן.
בשנת 1934 סיים את חוק לימודיו והוכתר בתואר דוקטור לארכיטקטורה. לאחר נישואיו שם פעמיו לארץ ישראל. עלה, יחד עם אשתו לארץ ישראל עד סיפון של האניה פולוניה, שהגיעה לא"י ב-2 לפברואר שנת 1935.
בחודש מארס הגיע לראשונה לנתניה כדי לתכנן כאן את הבית של משפחת לפטה על חוף ימה של נתניה.
את גב' לפטה (משפחת לפטה הקימה את מפעל פרימזון)הכיר עוד באוניה, וממנה שמע לראשונה את שמע המקום הזה. בעת עבודה זו גמלה בבני הזוג ההחלטה להשתקע בנתניה.
הפרויקט הראשון אותו ביצע היה "המרכז המסחרי של נתניה, דהיינו השטח ממזרח לככר ציון (שנקרא בשעתו "ככר פוט"). בין הבנינים שהוקמו במסגרת פרויקט זה היו מלון "עדן" (בו שוכן היום הבנק הבינלאומי הראשון) ובנין "אגד", שבו משרדי מס-רכוש. עבודות אלו, שבהן הושלט סגנון-בניה חדש, נתנו דחיפה להתפתחותה של השכונה הזאת והיוו שלב ראשון לקראת זינוקו של המקום לעבר מעמדו וצביונו העירוניים.
מאז פעל כמתכנן וכמבצע בתכניות בנייה רבות: שיכונים, בתי-חולים, בתי-כנסת ובתי-אבות. וכן ניצח, בין השאר, על בניתו מחדש של בית-הכנסת הגדול "שונה הלכות". ועל הקמתם של בתי-מלון נודעים כגון "מקסים", "גולדאר" ו"גלי-צאנז".
שימש כחבר הועד לשיפור נתניה, יחד עם האדריכל אריה שרון, מהנדס העיר ד'אז, צבי גרונפלד ז"ל; ויבל"א עובד בן-עמי.
היה פעיל גם בשורות אגודת "מכבי", שבה כיהן כיו"ר במשך שנה.
יחד עם הצייר שלמה דרור-פרידלנדר (המכונה "הדוד סם") ז"ל, הקים את "חוג חובבי אמנות".
היה גם מן העושים באגודת ספורט ימי "זבולון", שלמענה נבנה ביוזמתו המועדון שעל שפת-ימה של נתניה.
בארכיון העיר נתניה מצוי ספר קורות חייו של חיים בן עמר, נתניה עירי, פ, 09, 70).

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה