תפריט נגישות

ויולט דיין ז"ל

רפאלי חנוך - יקיר העיר לשנים תש"מ-תשמ"ב (1982-1980)

רפאלי חנוך

נולד ב-3.3.1898 בעיר סוסנוביץ בפולין הקונגרסאית. למד בחדר וביקר בבית-ספר בעיר קטוביץ, הסמוכה לעיר מולדתו, שהיתה קרובה למקום בו נפגשו שלוש הקיסרויות: רוסיה, גרמניה ואוסטריה. למד את מלאכת הדפוס בברלין, לשם הגיע לפני מלחמת העולם הראשונה, עבד זמן-מה בבית דפוס ממשלתי.
עם כינונה של פולין עבר לשם ושירת זמן מה בצבא פולין. כאשר נשקפה הסכנה של מלחמה עם רוסיה, ערק משם בלוית כמה חברים וחזר לברלין. שם שמע, בראשית שנות עשרים, נאום של ז'בוטינסקי והצטרף לשורות חסידיו.
עלה לארץ ישראל בשנת 1925, ביום 20 באוגוסט של שנה זו הגיע ליפו. תחילה עבד בעבודות-כביש, אך עד מהרה מצא עבודה במקצוע הדפוס. למקום עבודה ראשון זכה הודות להמלצת העסקן הציוני הלל זלטופולסקי. עסוק היה בבתי דפוס "שהם" וגם "דביר".
תחילה פתח בית דפוס בשיתוף עם אימו של המהנדס רובינשטיין, שעבד אצל פנחס רוטנברג בזה אחר זה פתח בתי דפוס בחיפה, בחדרה, ובשנת 1934 - גם סניף בנתניה. זמן קצר הדפיס גם עתון חודשי העוסק בעניני כלכלה, בלשון אנגלית.
מלבד זאת עסק מר רפאלי גם בקבלנות בניין, בשנים 1944 ו-1945 בנה, יחד עם מר ראובן פריזנר בנין של בתי מלאכה, אחד הבנינים הגדולים הראשונים בעיר, ברחוב שוהם מס' 6. זמן מה כיהן גם כיושב ראש של ארגון בעלי מלאכה. בראשית שנות השישים הכיר יהודי ציוני בשם אהרון יעקובוביץ, שרצה להקים מלון בנתניה. העבודה החלה בשנת 1962, אך נפסקה בגלל קשיי-מימון. בינתיים נפטר מר יעקובוביץ ובנו, הגר בצרפת, נכנס לעבי הקורה. גם בבנין זה שימש מר רפאלי קבלן בשלבים הראשונים, אך לבסוף פרש. המלון, שבנייתו הושלמה לפני שנים מספר, נושא את שמות זוג היוזמים: גולדה ואהרון - בצירוף: גולדאר.
מר חנוך רפאלי גר בנתניה מאז ראשית 1945. אשתו - ילידת הארץ בת למשפחה מזכרון יעקב.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה