תפריט נגישות

ויולט דיין ז"ל

אולפן עקיבא

"השלום מתחיל בבית"
אלבום תמונות

אולפן עקיבא בנתניה הינו מרכז ללימוד השפה העברית, תרבות ישראל וידע עם והארץ שנוסד בט"ו בשבט התשי"א (1951) בנהריה על שם עקיבא כסמל למי שהחל ללמוד לקרוא ולכתוב בגיל ארבעים.
הוא הוקם כאחד משלושת האולפנים הראשונים במתכונת, שנועדה לקליטת עולים חדשים אקדמאייםובעלי מקצועות חופשיים. מראשית דרכו הוא הרחיב את מטרותיו ופתח שעריו לכלל המעוניינים בלימוד השפה העברית ברמותיה השונות, וזאת ביצע בקהילייה המשמשת סדן להידברות של בני עדות ותפוצות ואומות העולם, בהווי יהודי ובאוירה ישראלית.
דרכו הייחודית של אולפן עקיבא לא היתה מקובלת ועוררה סימני שאלה רבים. על אלה התנהל מאבק רעיוני, נפרצו מסגרות, ובשנת 1956 נתגבש האולפן לפעולה בתחומי הנחלת הלשון בשיתוף עם המחלקה לחינוך מבוגרים במשרד החינוך והתרבות ואילו בשאר התחומים כעמותה עצמאית במסגרת רב מסלולית
במסלולים אלה פעל צוות האולפן בשיתוף עם גורמים ממלכתיים וציבוריים, שהבולטים בהם: משרד החינוך והתרבות על כמה מאגפיו ומחלקותיו, משרד הבטחון (תיאום הפעולה בשטחים), השירות להדרכה ולהשכלה של נציבות שירות המדינה, צה"ל (חיל המודיעין ויחידות המורות חיילות), רשויות מקומיות, אוניברסיטאות ומוסדות חינוך אחרים, התנועה הקיבוצית ועיירות הפיתוח.
את האולפן ליוו ומלווים לאורך דרכו מתנדבים וידידים אנשי רוח, מדע ומעשה אישי מפתח בישראל, כגון הוגו ברגמן, משה שרת, שמואל יבניאלי ועמי אסף ז"ל. עם זאת, מבנהו הייחודי של האולפן השאירו בלי גיבוי ממוסד ובלי אכסניית קבע.
בשורה של נושאים היה אולפן עקיבא הראשון: משנת 1951 - "תיירות לומדת" עברית, תוך "חיפוש פוטנציאל של עולה רגל בכל תייר ועולה הרגל כעולה חדש בכוח"; באותה שנה נפתח האולפן לערבים ולדרוזים במדינה, לרבות חברי כנסת, אישי ציבור, מזכירי מועצת פועלים, אנשי רוח ו"עמך".
משנת 1955 ביוזמה משותפת עם המחלקה להנחלת הלשון, פותח "ירח לימודים להשתלמות" לוותיקים ולבעלי השכלת יסוד; ראשונות בארץ ובעולם, מיד לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967, בהוראת ערבית מדוברת ליהודים בתנאי עזרה הדדית - פנימייה משותפת להם ולדוברי ערבית; בו בזמן פנה האולפן לפעילות עניפה ברמת הגולן, ביהודה ושומרון וברצועת עזה והכשיר צוותי הוראה מקומיים, לרבות אולפן בעזה ובאולפן לשומרונים בשכם.
מאז 1977 - מסלול מיוחד להכשרת חיילות מורות לערבית באזורי פיתוח וביישובי קו העימות. משנת 1979 - תכנית משולבת לעברית וערבית כשפות מפגש, ובה השתלמו, בין השאר, אלפי עובדי ציבור משני עברי הקו הירוק.
"שיטת אולפן עקיבא"המקורית, הממזגת אוירה חינוכית בשמחת הלימוד שבקניית עוד שפה, עוררה עניין בתחומה ברחבי העולם; הוראת עברית וערבית, שפות מיעוטים באירופה - בסקים מספרד, וולשים ואירים ועוד.
האולפן מהווה בית, שאליו שבים הבוגרים והידידים להשתלמויות, לימי עיון ולבילוי שבת ומועד. הרבה מן הנעשה בו הוא תרומה לא רק של אנשי הצוות, אלא גם של הלומדים בן, ובוגריו הפכו לא פעם למקדמי יוזמות מבורכתם לקהילתם ולמדינתם באשר הם.
האולפן נוסד כ"י שולמית כצנלסון אשר עיצבה וניהלה אותו עד 1996. גב' כצנלסון והאולפן זכו בשנת 1989 בפרס ישראל על מפעל חיים בחינוך ובשנת 1998 הוענק לאולפן פרס אונסקו לחינוך לשלום כהוקרה על תרומתו הייחודית לקידום השלום והסבלנות.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה