תפריט נגישות

ויולט דיין ז"ל

בן טובים יואל, ד"ר - ידיד העיר לשנים תש"מ-תשמ"ב (1982-1980)

יואל בן טובים

תעשיין, מייסד תעשיית כימיות רפרמצפטיות.
נולד באיטליה בשנת 1910. עלה ארצה בשנת 1937.
ב-1932 גמר בי"ס גבוה לכלכלה במילנו וקיבל תואר ד"ר, שנתיים לימודים (במקביל להשכלה גבוהה) בפוליטכניקום במילנו במילנו "יסודות הכימיה".
עפ"י בקשתו של פרופ' חיים ויצמן יסד ב-1939 יחד עם קבוצת משקיעים את חב' "אביק" אבל עד מהרה נשאר יזם בודד.
פעולותיו ויוזמתו בתחום הכימי-פרמצבטי-וטרינרי גרמו לכך כי המפעל הקטן שהוקם בת"א, לא סיפק את דרישות השוק.
ב-1951 הועברו מפעלי החברה לרמת-גן, עם העברת החברה לשם, הורחבה פעילות המחקר והפיתוח וכתוצאה מזה הרחיבה "אביק" את פעולותיה בחו"ל.
10 שנים לאחר מכן, לאור ההצלחה בשוקי יצוא בעולם, החלה "אביק" בחיפוש אחר אתר חדש להקמת מפעליה והתחילה בהקמת המפעל בנתניה הנמצאת במרכז הארץ, ומאפשרת גישה קרובה מהנמלים אל הנמלים, וכן בהיותה עיר קייט, מאפשרת אירוח אורחים מחו"ל.
בשנת 1963 אותר שטח קרקע באזור התעשיה בדרום נתניה.
חזונם של קברניטי העיר, יחד עם חזונו של ד"ר בן-טובים מצא ביטוי מעשי ואכן הוקמה המחלקה הראשונה לייצור תכשירים וטרינריים בנתניה. במחלקה זו מיוצרים תכשירים לשימוש וטרינרי, פרי מחקר ופיתוח של "אביק" אשר משווקים בארץ ובעולם.
בשנת 1967 הרחיבה "אביק" את מתקני הייצור בנתניה, הקימה מפעל לייצור תרופות לשימוש הומני והעבירה קבוצה נוספת של עובדים ממפעלה ברמת-גן לנתניה, הקמת המפעל הפרמצבטי נתנה אפשרות לשווק מספר רב יותר של תכשירים, בארץ ובחו"ל.
ב-1975-1976 הקימה "אביק" את הקבוצה הראשונה של המעבדות למחקר ופיתוח בנתניה, ובשנת 1980/1981 מתעתדת להקים יחידות ייצור ומעבדות נוספות.
כיום עובדים במפעל בנתניה כ-150 איש, מתוכם 120 הם תושבי העיר נתניה.
על כל הפעולות הנ"ל מנצח ד"ר בן-טובים, המשמש כיום כיו"ר מועצת המנהלים של "אביק".
תודות להתמדתו ולחזונו, הגיע המפעל למחזור של כ-20 מליון דולר אשר כמחציתן מופנה ליצוא.
בנוסף לפעולותיו כיו"ר מועצת המנהלים של "אביק", הוא משמש כחבר בהנהלות של גופים ציבוריים רבים, העוסקים בתחומי מחקר ופיתוח בארץ ומשקיע הרבה מזמנו וממרצו, להחדרת התודעה הישראלית בעולם.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה