תפריט נגישות

אלישע איבזוב ז"ל

סיפור נפילתו של אלישע


מאת- אביתר ליכטמן, מורה דרך ומרצה

מסתערב יהודי, מחבלים בריטים ופתרון תעלומה שהגיע אחרי שנתיים - מומלץ לקרוא עד הסוף.
השנה הייתה 1950. הרב שלמה גורן עבר בפעם המי יודע כמה את קווי האויב. הפעם היה זה בין שכם לג'נין והפעם, הוא חזר בידיים מלאות. עוד משפחה בישראל, יכלה החל מאותו לילה לישון בשקט, כשהספק כבר לא מכרסם בליבה.
הסיפור הזה, היה כנראה יכול למלא ספר מתח. איך שני מחבלים בריטיים, מוצאים את מותם בנסיונם לפרק פצצה יהודית בדרך למפקדה ערבית. אבל הוא בעיקר הסיפור על אלישע איבזוב - היום לפני 73 שנים.
אלישע לוחם הלח"י היה מאלו שנמצאים בתחום ש"מעבר". האנשים ששמו את מימד הפחד בצד, כי הבינו שיש פה משימה הרבה יותר גדולה מסיפורם הפרטי.
הוא כבר היה אחרי פיצוץ מוצלח של מפקדת כנופיות המחבלים ביפו - הסראיה, ועכשיו הגיעה העת למשימה הרבה יותר מסוכנת.
כמה מסוכנת? פיצוץ מפקדתו בעיר שכם, של פאוזי קאוקג'י - מפקד "צבא ההצלה" - צבא מתנדבים ממדינות ערב שתכננו להשמיד את הישוב היהודי בארץ, בלי שיצטרכו להביא לפה את כל צבאות ערב הסדירים.
התכנון היה להעביר משאית ממולכדת אל המפקדה בשכם. אלישע נהג במשאית כשהוא מסוערב (מחופש לערבי), ולצידו ישב משת"פ ששימש כסוכן עבור הלח"י והיה אמור להוביל את אלישע עד למפקדה. אך מחסום פתע, שככה"נ תואם עם אותו משת"פ שהתגלה כבוגד, קטע את התכנית. אלישע הורד מהמשאית, עונה, נחקר, ולבסוף הוצא להורג במשפט שדה ונזרק בשטח.
לצורך ניטרול המטען, הזמינו הערבים שניים מחבריהם הבריטים. היו אלו שני עריקים מהצבא הבריטי, בשם סטיבנסון והיט, שבמקרה היו גם אחראים על הפיגוע הנורא ברחוב בן יהודה בירושלים כמה שבועות לפני כן, כאשר החדירו משאיות תופת ללב הרחוב ורצחו עשרות יהודים ופצעו מאות.
רצה הגורל ותוך כדי שהם פירקו את משאית התופת הנוכחית, שכוונה נגד מפקדת מחבלים, התפוצץ עליהם המטען, והם קיבלו את עונשם ומתו.
אך תעלומת מקום קבורתו של אלישע לא באה אל קיצה. משפחתו לא ויתרה, ויצרה קשרים עם הרב גורן. בשנת 1950, בתיאום עם השלטונות הירדנים, עבר הרב גורן את הגבול, תוך שהוא עובר בקרב המון ערבי זועם שניסה לפגוע בו.
בין הכפרים תנין וכופיר, הראה לו אחד מנכבדי האיזור את הבור אליו נזרק אלישע. הרב גורן היה מופתע. הגופה השתמרה כמעט בשלמותה.
שנתיים אחרי פעולתו הנועזת, הועבר אלישע בהובלת הרב גורן, לקבר ישראל. כ"ו באדר, לפני 73 שנים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה