תפריט נגישות

סרן יהושע בדיחי ז"ל

מבצר עכו

סיור במבצר

בור'ג אל חזנה במבצר עכו - מבט מצפון-מערב
אלבום תמונות

האתר פתוח למבקרים (בתשלום), בכל ימות השנה. בימי חול ובשבת בין השעות 16.30-09.00 (להוציא ימי שישי וחג, שבהם הוא פתוח בין 12.30-09.00 בלבד).
ניכנס לחצר המבצר החיצונית. הכניסה למבצר היא דרך גשר הנטוי על פני החפיר הפנימי, במקום שנמצא כיום גן מטופח. אפשר להבחין כי חזית המבצר, משני צידי הגשר, בנויה על מסד צלבני אופייני, ובקיר עצמו משולבים חלקים מהתקופה הצלבנית. נרד במדרגות (משמאל) המוליכות אל מוזיאון הגבורה. בדרכנו נצפה על הקיר הצפוני של המבצר. נראים בו סימני פגיעות רבים של פגזים, ואף נעוצים בו כדורי תותחים עגולים, ששרדו מההפגזה המאסיבית על עכו בשנת 1831.
אנו נכנסים למוזיאון שעיקר התצוגה שלו ממוקם בבורג' אל-ח'זנה. בכניסה השלט המקורי: "בית-הסוהר המרכזי של עכו". התצוגה כוללת את תולדות עכו והמבצר במפות ובתמונות: היהודים בכלא עכו לתולדותיו; מאסרים ומשפטים; תנאי החיים וההווי בכלא. כאן נמצאים התאים בהם היו אסורים מ"ג אנשי ה"הגנה", ול"ח אנשי האצ"ל שנעצרו על-ידי הבריטים בעת אימונים בשנת 1938. מדרגות מובילות אל גג המבנה, שהוא הגבוה בבנייני עכו, ממנו תצפית מרהיבה על העיר וסביבתה.
נצא בשער המערבי לעבר הקישלה. מעל השער המפואר, כתובת ערבית מונומנטאלית חרותה בשיש, המעידה כי המגדל הושלם בשנת 1819 על-ידי עבדאללה פחה.
נרד במדרגות לחצר הקישלה, בחלקה המזרחי תאים רבים ולידם שילוט. בתא 28 היו כלואים בשנים 1946-45 אסירי העליה לביריה; בשנים 1948-46 נכלאו בו 30 לוחמי אצ"ל שנלכדו בחולות בת-ים בדרכם חזרה ממבצע; הם חצבו בשנת 1947 מנהרה כדי לפלס את דרכם לחופש, והגיעו לאולמות הצלבניים שמתחת למבצר ("אולמות האבירים").
בתא 27 היו כלואים בשנת 1947-46 לוחמי אצ"ל שנאסרו במבצר שוני.
בתא 23 היו כלואים באותן שנים לוחמי אצ"ל. במקום שרדו עדיין מזרוני הסמרטוטים ("בורשים"), עליהם ישנו האסירים.
בתא 22 היו כלואים בשנים 1948-46 21 לוחמי לח"י, וביניהם 19, שנלכדו בפשיטה על בתי-המלאכה של הרכבת.;1
בתא 21 היו כלואים אסירי אצ"ל ולח"י, מכאן היתה הפריצה הפנימית מתוך הכלא, בעת פריצת כלא עכו.
גולת הכותרת של התצוגה נמצאת בתא 18; במקום נמצא את דגם הפריצה ותיאור הקרב, מפות וקטעי עיתונות הכוללים תיאור ודברי פרשנות על הפריצה. בחדר הסמוך מוצגות תמונות הנופלים במבצע.
המבצר, שהיה מוזנח במשך שנים רבות, נוקה ושופץ בשנים 1987-85 בידי רשות הגנים הלאומיים.
נחצה את חצר הקישלה ונפנה למבנה שבצפון-מערב החצר, במקום שנמצא חדר הגרדום, בו מצאו את מותם לוחמי המחתרת. כתובת בתא הגרדום אומרת: "ונר תהילתם לא יכבה לעד". שמות הרוגי המלכות מונצחים על גבי לוחות שיש הקבועים במקום.
בשני התאים הסמוכים, הצבועים שחור בחלקם התחתון, הוחזקו הנידונים למוות.
תלויים בהם בגדיהם האדומים של הנידונים. באחד מהם קב, ששימש את דב גרונר שהיה פצוע. באחד התאים נראים סמל האצ"ל, ששרט בציפורניו עולה הגרדום יעקב וייס. מול התאים במסדרון תמונותיהם של י"ד הרוגי המלכות. בחדר הסמוך לתא הגרדום הקימה רשות הגנים חדר הנצחה והתייחדות לתשעת הרוגי המלכות שנתלו בכלא עכו, שנחנך באוגוסט 1987.

מתוך הספר "בעקבות לוחמים"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה