תפריט נגישות

נתניה,בראשיתה  1928
אלבום תמונות

משה שקד חופר הבאר כתב על חפירת הבאר והימים הראשונים שלו בנתניה:
"עבדתי אותם הימים בפתח תקווה ככורה באר. ב 12 בדצמבר 1928 חתמתי חוזה עם גד מכנס ועובד בן עמי כבאי כוח המתיישבים, לחפירת הבאר הראשונה, במקום שעליו עתידה להיבנות נתניה. מיד יצאנו אני ומשה איכילוב, חבר המרכז, לאום ח'אלד. הוא בא עימי כדי לעשות היכרות ביני ובין השייך של הכפר וגם כדי לקבוע את מקום הבאר. לאחר נסיעה ממושכת ומייגעת הגענו לשממת חולות, שבמרכזה עמד על הגבעה כפר ערבי קטן. במבואות הכפר פגשנו את השייך, ישיש בן 103, שהיה רכוב על סוסו. הוא קיבל אותנו בסבר פנים יפות... כעבור ימים מספר היו כבר כל כלי העבודה מוכנים וגם שני אוהלים השגנו בהשאלה מפתח תקוה לאום ח'אלד. אלי הצטרפו שלושה עוזרים, חיים ברקנר, קופרשטיין וקובריץ. אחד מהם חיים ברקנר, היה מראשוני המתיישבים....היה זה יום שישי, 18 בדצמבר. מיד ירדנו מעל הגמלים התחלנו להקים את המחנה הזעיר שלנו. תקענו את שני האהלים במורד הגבעה... כשסיימנו וסדרנו את מטלטלינו וכלי עבודתנו, הלכנו להתייצב לפני השייך. הוא הזמין אותנו בשמחה למדאפה (חדר האורחים) והזמין לכבודינו את נכבדי הכפר... גשמי ינואר הציפו את השבילים לטול - כרם וכן עלו על גדותיהם נחל אלכסנדר בצפון וואדי "פאליק" בדרום והיינו מנותקים למעלה משבועיים מכל צד. בסופות שהשתוללו בלילות הועפו האהלים מעל ראשינו. עמדנו בגשם והקמנו אותם מחדש..."
"במחצית ינואר 1929, לאחר שירדו המים בפאליק, בא אלינו הכומר הולמס (נציג של נתן שטראוס), יחד עם איתמר בן אב"י, גד מכנס, עובד בן עמי וברוך רם... בינתיים חפירת הבאר מתקדמת יפה, אם כי בתנאים קשים שלא הורגלתי בהם.. (מתוך: משה שקד, 1953, כורה הבאר- עם מחצית יובלה של נתניה, הוצאת המפלגה הפרוגרסיבית סניף נתניה).
ב-12 בפברואר 1929 משה שקד מבשר לעובד בן עמי: "מנתניה הנני מבשר שמצאנו מים ... כנראה יהיו מים טובים."
דוידוביץ, שר - אל, 1992, נתניה - סיפורה של עיר, הוצאת דביר כצמן).
"עברו כמה ימים והמשפחה הקטנה קבלה תגבורת. באו המתיישבים מן הגליל, אנשי כפר תבור, יצחק מלר, יחיאל גולדברג, צבי פייקוביץ, חנינא כהן; מיכאל שנקר ויעקב שפירא מזכרון יעקב. הם הביאו פרדות ומחרשה לחריש עמוק. החורף בעיצומו, קור וגשם, וכולם באו רטובים עד עצמותיהם... כעבור שבועות מספר הגיעו ישעיהו שריער ושלמה שפיגל מפתח תקווה; באו פטקין, האחים וינר, האחים רוזנשטיין, האחים מנוחין, דוד בירגר, ליברמן, בא שפושניק שהקים את הצריף בחולות..."