תפריט נגישות

סרן מאיר שלמה מוקי קנישבך ז"ל

מבצע מוביל

המבצע

בהמתנה לאור ירוק
אלבום תמונות

ב-19:45 בערב החלו כל הכוחות את תנועתם הרכובה לנקודת המוצא בקליעה ובמארג'-עיון. בשעה 20:40 החלו נעים רגלית בצירים המתוכננים. כוח חטיבת גולני חצא ללא כל בעיות את מעבר הליטני הדרומי ואילו בכוח חטיבת הצנחנים, שחצה את המעבר הצפוני, התעוררו בעיות תיאום וניתוב אשר עיכבו את חציית הנהר. ב-22:45 חצו כל הכוחות את נהר הליטני. לאחר הפיצול נעו כל הכוחות על פי התכנון, חוץ מכוח סגן-מפקד חטיבת הצנחנים שנקלע לפיגור עקב ציר הליכה קשה מן הצפוי. בשל כך החליט אלוף הפיקוד לדחות את שעת היעד של כל הכוחות לאחת וחצי. אבל בשעה 24:00 נתקל כוח מפקד גדוד 12 בכוחות אויב ונפתחה עליו אש. בגלל זה אבד גורם ההפתעה והכוחות נאלצו לפעול בהתאם למצב בשטח.

הכוח של חטיבת גולני נתקל באויב בקרבת היעד. שומר שזיהה את הכוח פתח לעברו באש. הוא נהרג מן האש שהשיבו לוחמי גדוד 12. הלחימה על היעדים היתה קצרה והכוח הרג שישה מחבלים ופוצץ בית ובונקר. המחבלים השיבו אש מתוך הבתים ומאש זו נהרג חייל מגדוד 51 ונפצעו שניים. הכוח הרג חמישה מחבלים ופוצץ את הבית. הכוח מסיירת גולני הסתער על שלושת יעדיו. בחילופי האש עם החבלים הרג הכוח שלושה מחבלים. לכוח היו הרוג ושלושה פצועים. בסך הכל הרג הכוח מחטיבת גולני 20 מחבלים, פוצץ בתים, כלי רכב, תותחים ומרגמות. בזמן פעולתו נורתה לעבר הכוח אש ארטילרית רצופה, בעיקר מכיוון מוצב הבופור. כוחותינו השיבו אש ארטילרית אך לא הצליחו לשתק את מקורות הירי.

כוח מפקד חטיבת הצנחנים לא הספיק להשלים את היערכותו מול יעדיו בתבנית ופעל באופן הבא: הכוח של מפקד גדוד 890 הגיע ליעדיו ומצא את המחבלים ערנים. המחבלים, שלא זיהו בתחילה את הכוח, פתחו באש דרומה. הכוח חיסל את המחבלים ופוצץ את הבתים שמהם פתחו באש. כמו כן פוצץ שני בתים שלא היו בתוכנית. בהסתערות על אחד הבתים נפצע קשה מפקד הפלוגה, מאיר קנישבך, ומאוחר יותר מת מפצעיו. שמונה מחבלים נהרגו בוודאות.

גם כוח מפקד גדוד 202 לא הספיק להיערך מול היעד בזמן אך בכל זאת הצליח להתקדם אל היעד בלי שהתגלה. הכוח פוצץ בית אחד שככל הנראה לא היו בו מחבלים ובית נוסף שבו נהרגו בוודאות שני מחבלים. כמו כן פוצץ בונקר סמוך. משני הבתים הנוספים נשמעו צעקות נשים וילדים תוך כדי הסתערות ולכן הם לא פוצצו. הכוח לכד שני מקומיים והביא אותם לחקירה בשטח ישראל. גם על כוח מפקד חטיבת הצנחנים נורתה אש ארטילרית מכיוון נבטיה במהלך פעולתו.

כוח סגן מפקד חטיבת הצנחנים השלים את היערכותו מול יעדיו והסתער לעברם, אך הוא מצא אותם ריקים. התברר שהמחבלים ברחו זמן קצר קודם לכן. הכוח פוצץ שלושה תותחים, ארבעה בונקרים, שלושה אוהלים, ג'יפ ועוקב מים. על הכוח נפתחה אש ממבנה במרחק 300 מטרים, הכוח השיב באש אך מפאת קוצר הזמן לא התקבל אישור לפוצץ את המבנה.

ההתארגנות לפינוי החלה באיחור של שעה והיתה מסובכת בשל לחץ הזמן והירי הארטילרי שנמשך כל המבצא. מכמה מנחתים לאורך ציר הנסיגה נחתו והמריאו מסוקים ופינו לשטחנו את הכוחות, ובתוכם הנפגעים. המסוק האחרון המריא לשטח ישראל קצת לפני שש בבוקר. התקיפה המתוכננת על מבצר הבופור לא יצאה אל הפועל בשל תנאי מזג האוויר אך הוא הופצץ מן האוויר עם שחר.

(מתוך הספר "אחרי" - ספר חטיבת הצנחנים)

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה