תפריט נגישות

נריאל נרי פאגלין ז"ל

נריאל פאגלין
בן 20 בנפלו
בן סימה וגרשון
נולד בתל אביב
בי"ז בתמוז תר"פ, 3/7/1920
התגורר בתל אביב
שרת בפלמ"ח
נפל בפעילות מבצעית
בכ"א באייר תש"א, 18/5/1941
במלחמת העולם השניה
מקום נפילה: חוף טריפולי
באזור לבנון
הונצח בירושלים - הר הרצל, חלקת נעדרים
הותיר: הורים, שני אחים ואחות

קורות חיים

בן סימה וגרשון. נולד בי"ז בתמוז תר"ף (3.7.1920) בתל-אביב, בה למד תחילה בבית-הספר היסודי "תל-נורדאו", ובשנת 1937 סיים את הגימנסיה הריאלית "בלפור".



עוד בהיותו תלמיד הגימנסיה יצא, באביב תרצ"ו, להשתתף בהגנה על המושב תל-שלום ליד רחובות. בקיץ 1937, הגיעה השתוללות כנופיות הדמים של המופתי הירושלמי בכבישי הארץ, מושבותיה וכפריה לשיאה, ונרי זנח מיד כל תכניות קודמות לבילוי חופשת קיץ ולהמשכת לימודיו והשקיע עצמו ואת כל כולו בשמירה על בטחון עמו במולדת, תפקיד, לו הקדיש את ארבע שנות חייו האחרונות ואשר על מזבחו נפל.

היה חבר בארגון ה"הגנה", תחילה כמקשר ולאחר מכן ב"נודדת" ובתפקידי שמירה בישובי הספר.

במאורעות הדמים של תרצ"ו-תרצ"ט התגייס לחיל הנוטרים והוצב למשמר הנע בגליל התחתון בפיקודו של יגאל אלון. הוא השתתף בעליות לחניתה ואיילון ובאבטחת מקימי הגדר בגבול הצפון.

כשהוקמו "פלוגות הלילה המיוחדות" (S.N.S) בפיקודו של אורד וינגייט הצטרף אליהן. וכשפוזרו, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, נשלח לקורס מפקדי מחלקות של ה"הגנה" ביבנאל. ב-1.10.1939 נתפסו 43 ממשתתפיו על-ידי פלוגה של "חיל הספר" הערבי הנתון לפיקוד בריטי ונשפטו לשנות-מאסר שונות בכלא עכו. נרי, שלא היה אז במקום המעשה נחלץ מן המאסר.

עם הקמת הפלמ"ח והפלי"ם (הפלוגה הימית) , נרי, שהיה תמיד, בין הראשונים להרתמות בעול כל משימה בטחונית, היה גם בין הראשונים שהצטרפו לפלי"ם, אשר במסגרתו עברו הוא וחביריו אימונים אינטנסיביים בפעולות אמפיביות ובפעולות חבלה. השתתף כמדריך בקורסים ולקח חלק בפעולות העפלה. בשנת 1941 נבחר כאחד מעשרים ושלושה צעירים למיבצע שנודע לאחר מכן כמבצע "כ"ג יורדי הסירה".

בכ"א באייר תש"א (18.5.1941), לאחר שבועות של אימונים מאומצים, יצאו הכ"ג מחיפה בספינת מנוע, של משטרת החופים הבריטית, לחבל במיתקני הנפט בנמל טריפולי שבלבנון הנתונה לשלטון ממשלת וישי. כשעה לאחר ההפלגה נותק הקשר עם הספינה ומאז לא נודע דבר על גורלה וגורל אנשיה. השאיר אחריו הורים, שני אחים ואחות.

כך הגיעו לקיצם חייו הקצרים ופעלו של צעיר ישראלי יקר, שחייו ומותו כחייהם ומותם של רבים כמוהו, מהווים דוגמא לכשרון, לגבורה, להעזה, לתושיה, למסירות, להזדהות האדם עם הכלל ולרוח הקרבה, שמעטים דומים להם, אשר בזכותם ובזכות המופת שבחייהם ובפעלם קמה מדינת ישראל.



שמו הונצח ב"מגן בסתר" וב"מתוכנו יצאו" - חוברת לזכר תלמידי ביה"ס תל-נורדאו. בית-הספר לקציני-ים בעכו נקרא על-שם "כ"ג יורדי הסירה".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה