תפריט נגישות

טוראי מנשה ברקוביץ היינריך ז"ל

מנשה ברקוביץ
בן 22 בנפלו
בן פייגה ואברהם
נולד ברומניה
בכ"ב בכסלו תרפ"ז, 28/11/1926
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד החמישי - "שער הגיא", חיל השריון חז' יח' חמ"נ 5
נפל בקרב
בב' בסיון תש"ח, 9/6/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: לטרון
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 3, שורה: 5, קבר: 3.

קורות חיים

מנשה, בן אברהם ופייגה, נולד ב-28.11.1926 בבוקרשט, בירת רומניה. אביו נאסר בימי מלחמת-העולם על-ידי השלטון הפרו-נאצי, משום שבבית-הדפוס שלו נמצא חומר להדפסה עבור המחתרת הקומוניסטית, והוא נדון ל-20 שנות מאסר, מנשה הפסיק את לימודיו בבית-הספר והלך עם אחיו לעבוד במלאכת המתכת, ללמוד מקצוע ולעזור לפרנסת המשפחה. אחרי שחרור רומניה הצטרף אל אחיו בהכשרה של "השומר הצעיר" בבאקאו. שם היה ממעט בדיבור ומרבה בפעולות לעזרת החברים. בגלל הצורך בעזרתו ויתר על העליה עם חבריו ונשאר לעזור בבאקאו למחזור נוסף של ההכשרה.

בסתיו 1946 יצא עם חבורה קטנה ליוגוסלביה, שהה כחדשיים בזאגרב והשתלם בלימוד השפה העברית ואחר-כך העפיל משם ארצה.

על אף המום שבידו הימנית השתתף בבל העבודות הקשות ואף במאבק עם החיילים האנגלים בנמל חיפה שהתעללו במעפילים כדי להגלותם לקפריסין. בשהותו כשנה במחנה בקפריסין שימש מחסנאי לחבורתו.

הצליח להתחמק מהמחנה בהתחפשו ליווני והגיע למקום איסוף העולים הלגליים על החוף. שם נתפס, הוכה מכות אכזריות והוחזר אל המחנה. בספטמבר 1947 עלה ארצה ברשיון ואחרי שהותו במחנות-מעבר בעתלית ובקרית-שמואל הלך עם חבריו לקבוצת-ההכשרה "זיקים" ברוחמה. בינתים כבר החלו ההתקפות הערביות ואחרי הפצרותיו המרובות הרשתה לו החבורה להתגייס.

התאמן בנגבה והשתתף גם בעבודת המשק על אף המום שבידו.

בתחילת 1948 עבר לפלמ"ח. השתתף בקרבות צפת וירושלים - בחטיבת "הראל" - והמשיך בקרבות באזור לטרון. בשאתו על גבו חבר פצוע, בשעת נסיגה לפי פקודה, פגע כדור בבטנו הוא הובא למקום ריכוז הפצועים ושם מת ביום 9.6.1948 ונקבר בשייך באדר.

ב-10.9.1950 הועבר למנוחת-עולמים להר-הרצל בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה