תפריט נגישות

טוראי שמואל פריד שמעוני ז"ל

שמואל פריד
בן 26 בנפלו
בן מרים ויצחק
נולד באוסטריה
בי"א בניסן תרפ"ב, 9/4/1922
התגורר בדברת
שרת בחיל השריון חט' 422
נפל בקרב
בי' באלול תש"ח, 14/9/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: תל עזזיאת
באזור רמת הגולן
מקום קבורה: נתניה

קורות חיים

פריד שמואל בן יצחק ומרים. נולד ב-9.4.1922 בוינה, בירת אוסטריה. גמר בית-ספר עממי ואחר-כך למד שלוש שנים נגרות. נתיתם מאמו בילדותו. יחד עם שני אחיו, שהוא היה האמצעי ביניהם לפי הגיל, היה פעיל בתנועת הצופים היהודים ובנוער הציוני הכללי והשתתף עם אחיו בהפיכת ארגון הנוער לתנועה חלוצית. בעקבות אחיו הבכור אורי עלה ארצה ב"עליית-הנוער" ובא לארץ בראש-השנה תרצ"ט (1938). אביו ושאר בני המשפחה נרצחו בידי המרצחים הנאצים ואחיו הצעיר דויד מת במחנה טרזין זמן מועט לפני השחרור.

שמואל הנגר למד בשתי שנות-ההכשרה בכפר-יחזקאל לאהוב את החקלאות, וביחוד את הטיפול בבעלי-חיים. נתחבב על חבריו בשל עליזותו התמידית ומזגו הטוב וקראו לו "שמולי". בהכשרה בחר באורח-החיים השיתופי ואחרי סיום הכשרתו נפרד מחבריו והצטרף לקבוצת "מדורות", שעשתה אז את צעדיה הראשונים במשק הקטן שבחדרה. עבר עמה את כל שלבי התפתחותה וגלגוליה, דרך קבוצת זרעים עד להתישבותה הקבועה בדברת (לקבוצה זו השתייך גם אחיו הבכור אורי). כבעל נסיון בגידול צאן הניח את היסוד לעדר הקבוצה, וכן התמחה באורוה של תל-יוסף בטיפול בבהמות-עבודה. מילא בקבוצה תפקידים אחראיים כמנהל ענף הצאן, סדרן עבודה ומרכז המשק. היה שופע מרץ ועליזות, אך גם מסתגר בתוכו.

זמן מועט אחרי נישואיו עזב את הקבוצה בגלל חילוקי-דעות ועבר לנתניה. מאז בואו ארצה היה חבר פעיל ב"הגנה" ומשפרצה מלחמת- השחרור, זמן מועט אחרי פרשו מהקבוצה, התנדב לצבא ההגנה ויצא לקרבות. זמן קצר אחרי נפילת אחיו בחזית לוד נפצע קשה ב-10.7.1948, בשעת טיפול במקלעו בקרב ליד תל-עזיזיאת שעל גבול סוריה בגליל הצפוני. הועבר משותק לבית-החולים בילינסון ושם מת ביום 14.9.1948 למחרת היום הובא לקברות בנתניה. זכרו הועלה בחוברת "לזכר הארבעה" בהוצאת קבוצת דברת.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה